Sprog:  Danish  English

FAQ Katte

Startside » Special events » Ashdod 2014

Ashdod, Israel 2014

Her kan du læse om vores pragtfulde tur til Israel, hvor vi har kattene TurkishDelight Mavi Topaz og Safkan Kedi's Pierre Curie med os. Det er første gang Tyrkiske van katte vises frem i det hellige land.

Før afrejse

Inden vi skulle af sted var der mange praktiske ting som skulle falde på plads. Første barriere var at finde et fly, hvor vi kunne have vores katte med os. Det var ikke helt let, da Pierre er en stor herre, som overskrider flyenes regler for rejse med kæledyr i kabinen. Vi havde derfor valget mellem at mellemlande 3 gange eller rejse med kattene i flyets lastrum på en direkte rute til Israel.
Vi valgte den sidste mulighed, da vores katte så fik mere plads, og ville få en meget roligere tur end hvis de havde været i kabinen. SAS havde et opvarmet rum specielt til dyr, så de ville være i fred og ro under hele flyveturen.
Derudover var der mange øvrige forhindringer som skulle afklares. Den Israelske ambassade var meget hjælpsomme og udleverede rejsepapirer til kattene, som skulle udfyldes af vores dyrlæge i forbindelse med blodprøver i forhold til rabies, og igen 10 dage før ankomst med en sundhedserklæring fra vores dyrlæge. Da alt dette var på plads skulle vi en tur ud forbi fødevarestyrelsen, som skulle sætte sit stempel på de israelske papirer.
Så var der bare tilbage at faxe det hele til Ben Gurion lufthavnen i Tel Aviv og anmelde vores ankomst til Israel, samt kontakte Kastrup lufthavn for at meddele grænsedyrlægen, hvornår vi kom retur med vores katte.

Turen til Israel

Pierre på Israelsk territorie

Turen til Israel gik over alt forventning. Vi kørte fra Aalborg lidt over midnat, og var klar til at flyve næste morgen fra Kastrup lufthavn.
Vi var meget urolige for, hvordan rejsen ville komme til at foregå ikke mindst for vores firbenede rejsekammerater, men SAS var utrolig søde til at berolige os inden afrejse, og det samme var de bestemt i Kastrup lufthavn. Stewardessen på flyet tjekkede også at kattene var med om bord, så vi var trygge under selve rejsen.
Da vi ankom til Ben Gurion lufthavn og havde passeret diverse sikkerhedstjek fik vi katten udleveret sammen med det øvrige specialbagage, som var med flyet.
Herefter gik vi videre til næste runde af sikkerhedstjek, hvor  vi blev sluset direkte ind i Israel. Ingen brød sig om at tjekke kattenes rejsepapirer, som havde kostet os en mindre formue at få udformet, men vi var bare glade for at kattene ikke blev undersøgt nærmere af tolderne.
Vi fik hurtigt fat i en taxi som kørte os til hotellet i Bat Yam lidt uden for Tel Aviv. Her fik kattene lov at strække ben og kunne endelig slappe af ovenpå den lidt lange tur.

Dagene i Israel

Grædemuren i Jerusalem

Dagene i Israel gik alt for hurtigt. Vi brugte de første to dage i Tel Aviv, hvor vi bla. var inde at se et museum over byens kun 100 års historie.
Onsdag valgte vi en tur til Jerusalem, hvor vi så diverse forskellige religiøse seværdigheder. Vi besøgte Grædemuren som er resterne af den vestlige mur fra det 2. tempel, der blev ødelagt kort efter Kristus død. Vi fulgte Jesus fodspor rundt i Jerusalem da han var på vej med korset til Golgata for at blive korsfæstet. Vi var inde i diverse kirker bygget over de sidste trin på Jesus rejse. Vi så stedet hvor Jesus kors var anbragt, og stenen hvor man havde rengjort hans lig efter hans død. Vi besøgte Jesus gravkammer som er bygget ovenpå hulen man havde lagt ham i efter hans død, og som han ifølge biblen var forsvundet fra søndag morgen, da man kom for at tilse ham.
Alt dette var en meget stor oplevelse, og den intense stemning omkring religionerne var helt ubeskriveligt. Vi så flere mennesker såvel jøder som kristne der nærmest var i en slags trance, mens de bad til deres respektive Gud.
Vi så også muslimernes moske, og på afstand så vi stedet, hvor Abraham ville ofre sin søn Isak, som samtidig også er præcis det sted, hvor Muhammed steg til himmels.
På afstand så vi også den russiske kirke, som er bygget på stedet, hvor Jesus steg til himmels 40 dage efter sin død. Det var en imponerende flot kirke, og besøger vi Jerusalem igen vil vi helt klart besøge kirken.
Det må bestemt siges, at Jerusalem summer langt væk af intens religiøsitet, og man bliver imponeret over hvor meget de tre religioner egentlig er flettet ind i hinanden ved fælles hellige steder.
Den gamle bydel af Jerusalem er ikke særlig stor men alligevel er det som om, man træder ind i flere forskellige verdener. En armensk kristen del, en jødisk del, en arabisk kristen del og en arabisk muslimsk del. Folk lever som sådan i fred med hinanden og hver især virker til at respektere hinandens religion. - I hvert fald på overfladen.
Vi afsluttede vores dag i Jerusalem med at besøge Yad Vashem museum'et som er Israels største museum over holocaust samt forsknings- og uddannelsecenter for holocaust. Her kunne vi have brugt hele dagen, men vi var desværre i tidsnød, og måtte derfor forlade stedet efter alt for kort tid. Vi nåede dog at se lidt af mindehaven til ære for  "Righteous Among the Nations", hvor et af de første træer i den store have er plantet til ære for Oscar Schindler og hans hustru.
Jerusalem er en helt særlig by, og bestemt et sted som er værd at besøge.

Udsigt over Bahaii haverne

Torsdag var vi på by-rundtur i Tel Aviv, og fredag var igen på endnu en større tur. Denne gang kørte vi op nordpå i Israel. Her så vi byen Caesarea, som første gang blev bygget af kong Herodes, og siden ødelagt og genopbygget et utal af gange. Man har under renoveringen af Caesarea fundet en sten med en inskription fra Pontius Pilatus, som derfor er et bevis på at manden har levet i Israel i bibelsk tid.
Der er stadig en mange interessante ting at se i Caesarea, også fra Kong Herodes tid.
Vi kørte senere på dagen mere nordpå til Israels tredje største by Haifa. Her så vi bla. det meget smukke og specielle Bahaii tempel på Karmelbjerget. For dem der ikke har hørt om Bahaii kan jeg sige, at det er en nyere religion med oprindelse i Iran. Deres profet døde i Israel og ligger nu begravet her. Bahaii er verdens hurtigste voksne religion, og bygger på grundelementerne i de øvrige monoteistiske verdensreligioner. Bahaii haverne er bestemt et besøg værd, og måske de smukkeste haver i verden.
Vi kørte efter besøget her videre nordpå helt op til grænsen til Libanon. Her så vi nogle meget unikke kalkhuler. Det var en underlig fornemmelse at stå så tæt på den libanesiske grænse.
Sidst på dagen kørte vi til byen Akko, hvor vi fik noget at spise. Her så vi en den udgravede del af den gamle korsfarerby med kirker, moskeer og smalle underjordiske tunneller. Akko var den sidste kristne korsfarerby som gik tabt i år 1291 efter de mange mislykkedes korstog.
I Akko indre by bor der hovedsaglig arabere, og også her i byen var folk utrolig flinke. Dog har de større skilte i den indre by, som fortæller at man ikke sælger ejendomme til Israelere. Israelerne må derfor bo udenfor den gamle bymur.
I Akko så vi en særlig Moske som efter sigende har 2 hår fra Muhammeds skæg i deres besiddelse!

Katteudstillingen i Ashdod

Topaz med Nurit

I Israel holder man "kun" weekend under Sabbath som ligger om lørdagen. Derfor er søndag en normal hverdag, og udstillingen måtte derfor kobles ned til en lang udstillingsdag med 2 certifikater.
Den israelske klub havde været så søde at arrangere kørsel fra vores hotel til Ashdod, så vi blev hentet lidt over 7 ved hotellet og kørt hele vejen til Ashdod. Her blev vi hurtigt tjekket ind på udstillingen, og fik tildelt et bur, som vi selv kunne placere hvor på bordrækken vi ville. Langt de fleste israelske udstillere bruger nemlig sturdicages, så derfor var der ikke på forhånd opstillet de velkendte europæiske burrækker.
Vi fik hurtigt fundet os til rette, og mange kom hen og hilste på. Vi blev straks inviteret med på rundvisning i Jerusalem den efterfølgende dag, men måtte takke nej da vi skulle med flyet hjem søndag morgen.
I første runde skulle vores kat SP Safkan Kedi's Pierre Curie (DSM) op til Eric Reijers, mens vores GIC TurkishDelight Mavi Topaz blev bedømt af Nurit Pahl. Begge katte blev nomineret og vandt senere hver et Best in Show.
Mange udstillere og besøgende, var meget interesseret i vores race, da det er første gang tyrkiske van katte kunne ses på katteudstillinger i Israel. Der kom endda besøgende kun for at se vores katte.

Topaz vinder sit første BIS

Efter første runde af udstillingen var vi efterhånden blevet en smule sultne. Mads gik derfor ud i byen for at se om han kunne finde noget at spise. Men da det  var Sabbath så var de fleste steder lukkede, og han kom tomhændet tilbage. Der  var så en israeler som opfattede at vi var sultne, og valgte så at køre hjem til hans egen by og smøre et par sandwiches til os og købte Cola til os. Da han kom tilbage var vi meget overraskede over hans venlighed, for hvor i Danmark ville man have mødt et så venligt menneske?
Vi ville gerne have lov at betale ham for alt den mad han havde lavet til os. Der var mad til flere måltider, men det nægtede han pure at tage imod.

Om eftermiddagen blev det tid til udstillingens anden runde. Her skulle Pierre op til Nurit, mens Topaz skulle bedømmes af Eric. Endnu engang blev begge nomineret, og de vandt endnu engang begge to et enstemmigt Best in Show.
Efter selve udstillingen hjalp vi lidt til med at rydde op, og hvad jeg kan forstå på oprydningsholdet på danske udstillinger, så var det bestemt et meget let job at rydde op efter en israelsk katteudstilling. Israelerne kunne nemlig godt finde ud af at rydde op efter sig selv, så det hele gik meget hurtigt.
Klubben sørgede pænt for kørsel tilbage til vores hotel, hvor vi meget trætte gik ud og spiste inden vi smuttede i seng.

Hjemturen fra Israel

Jeg vil ikke benægte at jeg var ret urolig for hjemturen, og ikke mindst det meget store sikkerhedstjek i Ben Gurion lufthavn, men jeg må indrømme at på trods af deres ekstreme og gentagne sikkerhedstjek, så var hele oplevelsen langt mindre kaotisk end i en dansk lufthavn.
For overhovedet at komme ind på lufthavnens område blev vi stoppet af militæret som meget hurtig lod os køre ind på området. Da vi så skulle ind i lufthavnen måtte vi fremvise vores pas. Umiddelbart inde i lufthavnsbygningen var der en kø, hvor vi blev spurgt om vores erindre i Israel, og om vi havde haft fuld observation med vores bagage under opholdet, havde købt eller modtaget ting, og selvfølgelig formålet med at vi have medbragt katte til landet. Vi svarede ærligt på spørgsmålene, og blev bedt om at fremvise dokumentation på, at vi rent faktisk havde været på en katteudstilling i landet.
Så blev vi guidet direkte over til gennemlysning af vores kufferter. Derefter over i køen, hvor de personligt tjekkede indholdet af kufferterne samt kattenes transportkasser.
Nu var vi ved at være halvvejs inde i lufthavnsbygningen, og kunne så få booket vores billetter samt afleveret bagagen og kattene. De var alle så søde i lufthavnen. Vi blev fulgt personligt fra det ene sted til det andet, og kattene blev taget så pænt imod af personalet som forsikrede os om at de nok skulle få det godt og komme med det rigtige fly hjem.
Derefter var det bare at gå gennem det næste tjek inden vi skulle vente på at gå om bord på flyet.
Selvom man skulle være i lufthavnen hele 3 timer før afgang, så gik det hele ganske godt, og der var slet ingen kaos, og vi følte det hele forløb meget mere afslappet end da vi skulle forlade København.
Efter 4,5 timers flyvning ankom vi til København, og så var det bare at se at komme hjem til Aalborg, så kattene kunne få lov at strække benene, mens vi andre bare ville i seng.

Alt i alt var det en virkelig positiv oplevelse at besøge Israel, og selvom landet ligger udsat i Mellemøsten, så oplevede vi bestemt ingen uro i landet. Vi har aldrig før mødt et så venligt folk som israelerne, og vi vil bestemt vende tilbage til landet en anden gang.

Klik her for at komme til toppen af siden